Door: Team Stadszaken.nl

1 seconde geleden



20 waterstofbussen en een waterstoftankstation in Groningen en Drenthe


Er komt een nieuwe fase in het gebruik van waterstof als voertuigbrandstof aan. OV-bureau Gronigen Drenthe heeft opdracht gegeven voor de bouw van een waterstoftankstation, de levering van waterstof en de aanschaf van 20 waterstofbussen. Shell Nederland heeft de aanbesteding voor het leveren van waterstof voor de bussen gewonnen en realiseert hiervoor een waterstoftankstation in Groningen. Vervoerder Qbuzz heeft busbouwer Van Hool uit België de definitieve opdracht gegeven voor de levering van 20 waterstofbussen.


Met de keuze van Shell voor de levering van waterstof, de realisatie van het tankstation aan de Peizerweg in Groningen en de levering van 20 nieuwe bussen wordt waterstof een steeds belangrijkere energiedrager in het openbaar vervoer in Noord-Nederland. De bussen en het waterstoftankstation worden in december 2020 in gebruik genomen.

Ontwikkelingen

De waterstof-elektrische bussen hebben een actieradius van 35 tot 400 kilometer op een volle tank. Tijdens de rit wordt waterstof omgezet in elektriciteit waarmee de elektrische aandrijving wordt gevoed. Het bereik, zonder tussentijds opladen, is aanzienlijk groter dan dat van batterijbussen. Om deze reden kunnen de waterstof bussen goed worden ingezet in langere routes in de dienstregeling. De bussen rijden dan ook voornamelijk op streeklijnen in Drenthe en in Groningen.

Fleur Gräper - van Koolwijk, gedeputeerde Provincie Groningen en voorzitter van het OV-bureau is blij met deze ontwikkeling: “Dit is een enorme stap. Hiermee komt het gebruik van waterstof als voertuigbrandstof uit de experimentele fase en wordt het één van de energiedragers waarmee wij gewoon productie draaien. We lopen hiermee voorop in Nederland en bevinden ons in de voorhoede in Europa. Dat willen we ook om onze ambities voor een nieuwe energietoekomst voor Noord-Nederland concreet te maken.”

Het OV-bureau en Qbuzz hebben al sinds december 2017 een pilotproject in Groningen en Drenthe lopen waarbij twee waterstof-elektrische bussen rijden in de reguliere dienstregeling. Deze worden getankt in Delfzijl, met waterstof dat als restproduct vrijkomt bij Nouryon (voorheen AKZO). De waterstoftechniek ontwikkelt zich zeer snel. Dat geldt ook voor de nieuwe generatie bussen die nu worden aangeschaft. Deze zijn aanzienlijk zuiniger en lichter. Ondanks de snelle ontwikkelingen liggen de kosten nog hoger dan bij diesel. Zowel het project met twee bussen in Delfzijl als de 20 bussen in Groningen, worden ondersteund door het ministerie van IenW, de EU via de FCHJU (HighVLOCity en JIVE2) en de provincies Groningen en Drenthe.