Door: Kasper Baggerman

25 maart 2020



App steunt lokale ondernemers in tijden van corona


De grote supermarkten draaiden afgelopen week topomzetten, maar kleinere winkeliers verkeren juist in moeilijke tijden door de voortdurende coronacrisis. Dat terwijl ook juist de kleine lokale retailer essentieel is voor een goed functionerend centrumgebied. Hoe kun je deze ondernemers nu dus steunen? De app Local Heroes, die deze week live ging, moet een oplossing bieden.


Uit angst voor het coronavirus sloeg een deel van de Nederlanders aan het hamsteren. Het resultaat: topomzetten voor Nederlandse supermarkten in de tweede week van maart.  De omzet kwam 35 procent hoger uit dan in dezelfde week een jaar eerder, meldt het CBS.

Tegelijkertijd trekken midden- en kleinbedrijven aan de noodklok. Onder druk van het COVID-19-virus doen consumenten nog wel noodzakelijke boodschappen in de supermarkt, maar verder blijven zij zo veel mogelijk thuis. Lokale ondernemers, die veelal toch al minder vet op het bot hebben dan de grote jongens, raken dus in de knel. De Amsterdamse burgemeester Femke Halsema riep dan ook eerder op tot het ondersteunen van  de middenstand. ‘Vergeet kleine ondernemer niet,’ zei zij.

De app Local Heroes kan hier een oplossing bij bieden. Via hun telefoon bestellen consumenten bij lokale ondernemers, vanuit de veiligheid van het eigen huis. De app werd op 24 maart gelanceerd en is bruikbaar in de regio Amsterdam West. Aanvankelijk was het plan om pas over zes weken live te gaan, maar met het oog op de coronacrisis en op verzoek van de betrokken ondernemers werd besloten om eerder naar buiten te treden. In totaal zijn 24 zaken aangesloten, variërend van slagerijen, vishandels en groente- en fruithandels tot een Oosterse supermarkt, een chocolaterie en een ‘vegan foodwinkel’.

Het online platform is een initiatief van ondernemer Maarten Coumans. Coumans: ‘Met Local Heroes willen de we middenstand sterken. We zien namelijk dat consumenten wel openstaan voor het lokale aanbod, maar doordeweeks toch vooral de supermarkt bezoeken.’

Veilig ophalen

De bestellingen kunnen worden thuisbezorgd in de omgeving West en Jordaan of op dezelfde dag worden opgehaald bij het pick-up point in de buitenlucht op de Ten Katemarkt. Naar verwachting wordt 90 procent van de orders opgehaald. Om de winkeliers, de order-afhandelaars en de klanten zo veel mogelijk te beschermen tegen het coronavirus, is het ophaalpunt zo ingericht dat er geen contact is tussen mensen.

Volgens Coumans is de app goed aangeslagen en is er grote vraag naar de dienst. ‘We zien grote drukte. Gisteren moesten we de service om 12 uur ’s middags sluiten, omdat we anders onze servicebeloftes niet waar konden maken en ook vandaag is het al erg druk.’

Online concurreren met grote retailers

Ook na de coronacrisis ligt er nog een rol voor de app. Online verkoop van voedingswaren is een sterk groeiende markt, met grote spelers als Thuisbezorgd.nl, HelloFresh en Picnic. In 2019 groeide de sector met zo’n 20 procent, naar een totale waarde van ongeveer vier miljard euro.

Voor kleine en lokale ondernemers is het echter niet altijd even makkelijk om een graantje mee te pikken van deze branche. Het ontbreekt hen aan de tijd en expertise om met een eigen webshop te kunnen concurreren met op nationaal niveau opererende bedrijven.

Een collectief platform als Local Heroes kan in dat geval de benodigde ontzorging en krachtenbundeling bieden. Zo worden extra inkomsten gegereneerd en kunnen de middenstanders samen de strijd aangaan met de online giganten. ‘In je eentje werkt het niet,’ zegt Coumans. ‘Niemand gaat een app downloaden voor alleen de groenteboer. Je moet het samen doen.’

Een sterkere online aanwezigheid hoeft niet af te doen aan de levendigheid in het fysieke winkelgebied. ‘Daar hebben we wel over getwijfeld,’ zegt Coumans, ‘maar de lokale ondernemers willen dit zelf erg graag. Zij draaien het grootste deel van hun omzet in de weekenden. Met de app verdienen zij ook doordeweeks hun geld.’

Vergelijkbare initiatieven

Coumans is willens om de app in de toekomst in meerdere gemeenten uit te rollen. Volgens hem is in principe elke locatie geschikt, zolang er lokale ondernemers gevestigd zijn.

Op verschillende plekken in Nederland zijn of worden vergelijkbare online platforms voor lokale ondernemers opgezet. Zo verenigden 45 Groningse ondernemers zich in het online Warenhuis Groningen, slaan Hilversumse horecaondernemers de handen ineen in Centrum Hilversum, kunnen Assense winkels en horeca gratis hun tijdelijke acties promoten op Samen voor Assen en werden in Deventer en Genemuiden in één dag lokale bezorgdiensten opgetuigd. Verder is er de stichting Digitale Dorpspleinen, die zich inzette voor realisatie van lokale online platforms in onder meer Zwartsluis, Delden en Pijnacker.

Meer inspiratie opdoen voor retail en centrumgebieden? Kijk dan op kennisplatform Retail Insiders