Door: Michelle van Benschop

04 februari 2019


Foto: Foto van Regionaal archief Alkmaar

Vooral middelgrote centra lijden onder online winkelen


Het aantal mensen dat online winkelt, blijft nog steeds toenemen. Dat heeft met name effect op middelgrote winkelcentra. Winkels in deze gebieden zien hun omzet teruglopen. Dat is een van de conclusies uit het ‘Randstad Koopstromenonderzoek 2018’. Opvallend is dat de grote centra hun positie juist verstevigen.


Het Koopstromenonderzoek wordt regelmatig uitgevoerd om de trends in de detailhandelswereld te volgen, de vorige editie was in 2016. I&O Research en DTNP voerden het onderzoek uit in opdracht van de provincies Zuid-Holland, Noord-Holland en Utrecht. Aan het onderzoek hebben 85.000 huishoudens deelgenomen. 

Grote winkelgebieden doen het goed, middelgrote centra meer onder druk 

In 2018 is de eerder ingezette trend van online shoppen onverminderd doorgezet. Dit geldt met name voor de dagelijkse boodschappen waar tussen 2016 en 2018 het online aandeel verdubbelde van 1,6% naar 3,1%. Ook voor zogeheten niet-dagelijkse producten zoals kleding en elektronica groeide de online verkoop van 20,6% naar 24,2%.

Door de economische groei besteedden inwoners van de Randstad in 2018 meer dan in 2016. Een belangrijk deel hiervan kwam terecht bij webwinkels. Een groeiende groep middelgrote winkelcentra verloor terrein. Daar is ook het grootste verlies aan winkels te zien.

De centra van de grote steden kenden echter een groei van bestedingen, onder andere door de toename van toerisme. De grote winnaar is het centrum van Utrecht dat een kleine plus wist te boeken. Ook de centra van kleinere steden en dorpen konden zich redelijk handhaven. Deze laatste groep wist vooral te profiteren van de groei in de bestedingen in dagelijkse artikelen (als levensmiddelen). Ook meubelboulevards wisten ten opzichte van 2016 een plus te boeken. Dit is het gevolg van de sterke toename van bestedingen in meubelzaken, keukenwinkels en bouwmarkten. Hier lijkt zich een inhaalslag te voltrekken na de economische recessie.

Combinatiebezoeken met horeca en verzorging bieden perspectief 

Nieuw in het onderzoek in 2018 is de meting van combinatiebezoeken tussen winkelen en andere functies. Bijna de helft (44%) van alle winkelende consumenten combineerde winkelen met een andere activiteit. Hoe groter het winkelgebied, des te vaker bezoekt men horeca. In kleine winkelgebieden bezoekt bijna de helft van de consumenten naast een winkel ook een kapper of nagelspecialist (categorie verzorging).

klik hier voor alle resultaten van het onderzoek.